Historia i tradycja badań nad osobowością
Ludzie zajmowali się osobowością od najdawniejszych czasów.
Już w Starym Testamencie zawarte są opisy ludzkich
osobowości oraz analizy przyczyn postępowania ludzi. Od
wieków osobowość fascynuje psychologów, lekarzy, artystów a
nawet ekonomistów.
Osobowością zajmował się już grecki lekarz Hipokrates (ok.
460 – 377 p.n.e.), który uważał, że cechy ludzi wiążą się z
podstawowymi płynami organizmu i zależą
od ich ilości oraz proporcji między nimi.
Według Autora żółć wiązała się z temperamentem choleryka,
krew z temperamentem sangwinika, flegma z temperamentem
flegmatyka i czarna żółć z temperamentem melancholika.
Choroby miały być rezultatem zaburzeń w równowadze między
płynami. Metodą leczenia było upuszczanie krwi albo
powodowanie wymiotów.
Określenia: choleryk, flegmatyk, sangwinik, melancholik do
dziś są używane w potocznym opisywaniu osobowości.
Z kolei Platon (427-347 p.n.e.), uczeń Sokratesa, jako
pierwszy opisał konflikty wewnętrzne. Jego zainteresowania
badawcze koncentrowały się wokół duszy i ciała. Podkreślał
jej funkcje biologiczne i poznawcze.
Nie sposób pominąć Jego ucznia - Arystotelesa (384-322
p.n.e.), który wniósł wkład naukowy w klasyfikację procesów
psychicznych. Zaproponował On nowy sposób spojrzenia na
zmienność rzeczy. Substancja się zmienia w momencie zmiany
jednej fazy w drugą. Człowiek kolejno przybiera formę
dziecka, dorosłego i starca, tracąc poprzednie.
Innym wybitnym uczonym, uważanym za ojca nowożytnej
filozofii, był Kartezjusz, autor dualizmu, który stwierdził,
że świat jest zbudowany z dwóch substancji: cielesnej i
duchowej. Z cielesnej zbudowane są wszystkie ciała. Jest ona
nieprzenikliwa i bierna. Natomiast z substancji duchowej
jest zbudowany Bóg, aniołowie, demony i dusze ludzkie. Ta
substancja nie ma wymiarów.
Zdaniem Kartezjusza poznanie może być niezależne od treści
doświadczenia. Wiedza, która nie pochodzi z doświadczenia
jest możliwa dzięki posiadaniu w sobie pewnych idei
wrodzonych, na przykład idei Boga, czy idei trójkąta.
Odmienne zdanie na temat umysłu miał J. Lock, przedstawiciel
angielskiego empiryzmu, który poddał krytyce teorię idei
wrodzonych. Jego dzieło „Rozważania dotyczące rozumu
ludzkiego” były pierwszą, tak obszerną publikacją w
literaturze europejskiej, poświęconą poznaniu. Empiryzm
J.Locke’a opiera się na stwierdzeniu, że cała wiedza, sądy i
wyobrażenia powstają na drodze doświadczenia.
Według cytowanego Autora w chwili urodzenia człowiek jest
czystą tablicą (tabula rasa), nie posiada zasad ani idei,
ponieważ swoje doświadczenia zdobywa dopiero w trakcie
trwania życia poprzez „postrzeżenia” i dzięki „refleksji”.
W latach następnych wielu badaczy poszukiwało teoretycznych
ram dla pojęcia „empiryzm”, dochodząc do różnych wniosków.
Według D. Hume’a o istnieniu umysłu „nie można nic wiedzieć
na podstawie samego doświadczenia”.
W XIX wieku wielu badaczy poszukiwało odpowiedzi na
nurtujące ich pytania dotyczące problematyki osobowości.
Dopiero na przełomie XIX i XX wieku wyłoniły się następujące
tradycje badawcze: tradycja kliniczna, korelacyjna i
eksperymentalna.
Przedstawicielem tradycji klinicznej we Francji był
J.Charcot, który jako lekarz
i profesor Kliniki Chorób Nerwowych w Paryżu obserwował
pacjentów, trafiających
do niego z objawami histerii i próbował zrozumieć ich
problemy. Pacjenci ci cierpieli na przykład na paraliż nie
dający się uzasadnić anatomicznie, mieli kłopoty
ze wzrokiem, chociaż narząd wzroku pracował bez zarzutu,
mdleli bez powodu oraz borykali się z niewytłumaczalnymi
lukami w pamięci.
J.Charcot zaczął ich badać, klasyfikować
objawy i leczyć często za pomocą hipnozy.
Obserwacje kliniczne J.Charcota kontynuowali jego uczniowie:
P.Jenet, M.Prince i Z.Freud.
P.Jenet pracował nad badaniami histerycznymi oraz leczeniem
hipnozą.
M.Prince opisywał przypadki osobowości wielorakich oraz
zgłębiał badania nad rozczepieniem osobowości. Założył w
1927 roku Harwardzką Klinikę Psychologiczną.
Z.Freud natomiast stworzył własną teorię osobowości i
psychoanalityczną metodę terapii.
Kontynuatorem tradycji badań klinicznych, zapoczątkowanych
przez J.Charcota, był lekarz – H.Murray, który wydał dzieło
pod tytułem „Badanie osobowości”
i opracował „Test Apercepcji Tematycznej”. Podkreślał rolę
nieświadomości oraz nawoływał do poszukiwania związku między
aktualnym funkcjonowaniem jednostki
a jej doświadczeniem z dzieciństwa.
Kolejnymi klinicystami, zwolennikami tradycji badań
klinicznych nad osobowością, byli: C.Rogers i G.Kelly.
C.Rogers stworzył teorię samoaktualizacji, natomiast G.Kelly
opracował teorię konstruktów osobistych. C.Rogers podkreślał
dążenie organizmu do samorozwoju oraz samoaktualizacji,
kładąc szczególny nacisk
na sposób spostrzegania i doświadczanie samego siebie. Dla
C.Rogersa ideałem był człowiek samoaktualizujący się.
G.Kelly w opublikowanej w 1955 roku monografii „Psychologia
konstruktów osobistych” akcentował znaczenie konstruktów,
jako sposobów interpretacji świata. „Przypuszczał on, że
problemy psychologiczne ludzi wynikają albo z posiadania
konstruktów albo też z niewłaściwego ich stosowania”.
Zwracał szczególną uwagę
na fakt, jak ludzie myślą o sobie i jak przetwarzają
informacje o świecie zewnętrznym.
Korelacyjną tradycję badania osobowości zapoczątkował w
Anglii F.Galton, który był jednym z inicjatorów psychologii
różnic indywidualnych oraz autorem słynnych badań nad
dziedziczeniem wybitnych uzdolnień.
Stworzył metodę badań osobowości zwaną korelacyjną, która
polega na wykorzystaniu wskaźników statystycznych w celu
stwierdzenia związków (korelacji) między cechami, którymi
ludzie różnią się między sobą. Służy ona do pomiaru różnic
indywidualnych i ustala statystyczne związki między
różnicami.
Z tradycji badań korelacyjnych powstały znane teorie
konstytucjonalne E.Krechmera i W.Scheldona.
Kontynuatorami korelacyjnej metody badania osobowości byli:
R.Cattell, twórca 16-czynnikowego kwestionariusza osobowości
oraz H.J.Eysenck, którego badania doprowadziły do wykrycia
trzech wymiarów osobowości: introwersji, ekstrawersji
i neurotyczności.
Inni naukowcy, tacy jak P.T.Costa i R.McCrae opracowali
teorię osobowości
w wymiarze pięciu czynników takich jak: neurotyzm,
ekstrawersja, otwartość, ugodowość, sumienność. Stworzyli
Oni jedno z najbardziej nowoczesnych narzędzi do badania
osobowości - NEO-FFI.
Kolejnym źródłem inspiracji w tworzeniu teorii osobowości
były badania laboratoryjne i eksperymentalne. Wyznaczały one
trzecią tradycję w badaniach nad osobowością zwaną
eksperymentalną.
W Niemczech W.Wundt założył pierwsze Laboratorium
Psychologii Eksperymentalnej. Było to mniej więcej w tym
samym czasie, gdy J.Charcot prowadził badania kliniczne we
Francji, a F.Galton w Anglii. „Wundt podkreślał naukowy
charakter psychologii i uważał ją za naukę eksperymentalną,
w której stosuje się procedury podobne do wykorzystywanych w
naukach przyrodniczych”.
W Rosji I.Pawłow zajmował się badaniami nad warunkowaniem
klasycznym, przeprowadzając eksperymenty na zwierzętach.
Duży wkład do psychologii osobowości wniosły Jego badania
nad konfliktem oraz nerwicą eksperymentalną.
Badaniami eksperymentalnymi zajmował się również Amerykanin
– J.Watson, który też przeprowadzał badania na zwierzętach.
Zwrócił uwagę na związki między bodźcem a reakcją. Poglądy
J.Watson’a zainspirowały C.Hull’a do pracy nad teorią
uczenia się opartą na zasadzie bodziec-reakcja.
Prace J.Watson’a miały również wpływ na badania B.F.Skinnera
i Jego teorię warunkowania sprawczego, która jest koncepcją
mówiącą o powstawaniu reakcji
w efekcie różnych wzmocnień.
Mimo różnych tradycji badawczych wszyscy naukowcy
twierdzili, że fizjologia
i genetyka
odgrywają zasadniczą rolę w opisywaniu
osobowości.
Podsumowując, badania kliniczne opierały się głównie na
obserwacji i opisie pojedynczych osób, natomiast badania
korelacyjne były przeprowadzane na grupach osób, w których
stosowano ściśle określone pytania. Z kolei badania
eksperymentalne odbywały się w laboratoriach, pod kontrolą
lekarzy i psychologów, w ściśle określonych warunkach.
Autor: Elżbieta Dybińska
©
Wszelkie prawa zastrzeżone
Bibliografia:
1. Rybakiewicz J.(red): Człowiek i psychologia, Wyd. Park
sp. z o o. Bielsko Biała 2005
2. Spenser A., Rathaus A.: Psychologia współczesna, GWP,
Gdańsk 2004
3. Strelau J., Doliński D.: Psychologia Podręcznik
Akademicki , GWP, Gdańsk 2008
4. Gasiul H.: Psychologia osobowości, Difin, Warszawa 2005
5. Perwin A.L.: Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk 2002
6. Nowa Encyklopedia PWN, Tom II, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 1997
7. Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M.,:
Inwentarz Osobowości
NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae, Pracownia
Testów Psychologicznych, Warszawa 2007
8. Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B.: Teorie osobowości,
Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004
|