|
Definicyjność zagadnień w psychologii osobowości
Psychologia jako nauka pojawiła się pod koniec XIX wieku, a
psychologia osobowości jest jeszcze młodszą dziedziną
wiedzy.
Psychologia osobowości wyodrębniła się jako samodzielna
gałąź psychologii w latach 30-tych XX wieku, dzięki
publikacji takich dzieł, jak: „Osobowość: Interpretacja
psychologiczna” autorstwa G.Allporta oraz „Badanie
osobowości” H.Murraya.
Psychologia osobowości, jako samodzielna dyscyplina, jest
bardzo młoda i liczy około 70 lat. Historia jej jest
niezwykle bogata.
W ujęciu T. Kuzniecowej wiedza psychologiczna doskonale
przedstawiona jest w postaci drzewa. „Korzeniami tego drzewa
są: psychofizjologia, neuropsychologia, zoopsychologia,
psychologia porównawcza. Wraz z psychologią ogólną, która
jest najniższą częścią pnia, opowiadają one o materialnym
nosicielu psychiki i klasyfikują psychologię do roli nauki
przyrodniczej.
To jest arytmetyka psychologii.
|
|
Drugą połowę
pnia stanowi psychologia społeczna, która bada rozwój
psychiki ludzkiej w procesie interakcji społecznych i stawia
psychologię na pozycji nauki społecznej (algebra
psychologii).
Gałęziami tego drzewa staje się psychologia
rozwojowa i pedagogiczna oraz psychologia osobowości, pracy,
rodziny, zarządzania, twórczości, sztuki, nauki, kultury
(historyczna, etniczna, międzykulturowa), edukacji, religii,
filozofii, turystyki, sportu, psychologia medyczna, prawna,
polityczna, ekonomiczna, itp. Większość tych dziedzin stawia
psychologię na pozycji nauki humanistycznej (np. psychologia
kultury) i wznosi ją do wyższej psychologii.”
Drzewo
wiedzy psychologicznej

Psychologia osobowości
jest tą dyscypliną naukową, której zainteresowania badawcze
koncentrują się na wyjaśnieniu jednostkowej zwartości i
odmienności zachowań oraz jednostkowymi różnicami elementów
osobowości. Dlatego pod względem liczby powstałych teorii i
różnorodności badanych zjawisk nauka
o osobowości jest jedną z najbardziej rozległych dziedzin
psychologii.
W wielu publikacjach próbuje się przyjmować różne operacyjne
określenia pojęcia „osobowości”, dochodząc jednocześnie do
wniosku, że jest to pojęcie wieloznaczne nie mające jednej
definicji i przez to rozpatrywane z wielu perspektyw.
Przedmiotem szczególnego zainteresowania tego artykułu są
te definicje, które rozpatrują osobowość w kategoriach
teorii różnic indywidualnych.
Według Encyklopedii Blackwella „Psychologia osobowości to
nauka o osobowości, która zajmuje się wewnętrznymi
własnościami ludzi, które prowadzą
do różnic indywidualnych we wzorcach zachowania. [...].
Dotyczy jednostki i jej interakcji ze światem”.
A. L. Pervin definiuje
psychologię osobowości jako dziedzinę
zajmującą się badaniem różnic indywidualnych.
Podkreśla, że przedmiotem jej badań jest całościowe,
systemowe funkcjonowanie osobowości ludzkiej.
Osobowość, według W. Okonia, najczęściej oznacza „zespół
stałych właściwości i procesów psychofizycznych,
odróżniających daną jednostkę od innych, wpływających na
organizację jej zachowania, a więc na stałość w nabywaniu i
porządkowaniu doświadczeń, wiadomości i sprawności, w
reagowaniu emocjonalnym, w stosunkach z innymi ludźmi oraz
na stałość w wyborze celów i wartości. Powstanie tych
stałych mechanizmów zachowania się jednostki jest efektem
rozwoju osobowości, w którym szczególnie ważną rolę grają
pierwsze lata życia; nabyte wówczas przez dziecko wzory
zachowania wywierają trudny do przezwyciężenia wpływ na całe
jego życie.”
Zgodnie z definicją H.J.Eysenck’a osobowość jest to
względnie stała i trwała organizacja charakteru,
temperamentu, intelektu oraz konstytucji fizycznej osoby,
determinująca specyficzny sposób przystosowania się
jednostki do otoczenia.
W ujęciu słownikowym definicja
osobowości ujęta jest w następujący sposób:
„Osobowość, to stały element
postępowania właściwy danemu człowiekowi; to, co
charakterystyczne dla niego i odróżniające go od innych
ludzi.
Każda jednostka ma sobie tylko właściwe cechy
intelektualne, emocjonalne, temperamentalne, wolicjonalne.
Specyficznie zorganizowany zespół tych właściwości
determinuje osobowość. Każdy człowiek jest podobny do innych
członków swojej grupy, a zarazem różni się od nich
wyjątkowością swych osobistych doświadczeń. Jego odmienność,
najoryginalniejsza cząstka jego ja, tworzy zasadniczy zrąb
osobowości. Zdaniem jednych autorów jest ona zdeterminowana
przez cechy dziedziczne, konstytucję fizyczną (E.Kretschmer,
W.H.Sheldon), zdaniem innych – przez wpływ czynników
społecznych (E.Guthrie). W rzeczywistości na kształt
osobowości wpływ mają zarówno cechy wrodzone (dziedziczność,
konstytucja), jak i nabyte (środowisko, wychowanie i reakcje
na nie)”.
Różni autorzy za pomocą pojęcia „osobowość” próbują wyjaśnić
różne zjawiska. „W niektórych koncepcjach próbuje się
wyjaśnić fakt, dlaczego ludzie w sposób systematyczny różnią
się między sobą w pewnych sferach. Osobowość rozpatruje się
wówczas w kategoriach teorii różnic indywidualnych. W innych
koncepcjach natomiast zwraca się uwagę głównie na fakt, że
zachowanie ludzi cechuje pewna stałość, a więc zadaniem
teorii osobowości staje się wyjaśnienie czynników
warunkujących tę stałość.[...] zakłada się, że stałość
zachowania jest determinowana istnieniem specyficznych
struktur wewnętrznych, tzw. cech (dyspozycji) psychicznych,
których zespół stanowi właśnie ową osobowość. Oba ujęcia nie
są w zasadzie sprzeczne (po prostu jedni akcentują bardziej
stałość zachowania, inni zaś różnicę między ludźmi) [...].
G. Allport wyróżnił 50 definicji
osobowości, które podzielił na pięć grup:
1. definicje filozoficzne,,
2. definicje prawne,
3. definicje socjologiczne,
4. definicje biospołeczne,
5. definicje psychologiczne.
Z definicji psychologicznych cytowany autor wyodrębnił
pięć sposobów określania osobowości:
1. Jako zespół cech i właściwości,
2. Jako zorganizowany zespół cech i właściwości,,
3. Jako zespół cech i właściwości zorganizowany
hierarchicznie,
4. Jako wytwór i styl przystosowania jednostki,
5. Określenie osobowości jako coś, co odróżnia jednego
człowieka od drugiego, jako coś, co indywidualizuje.
Według G.Allport’a „Osobowość jest dynamiczną organizacją w
jednostce tych systemów psychofizycznych, które
determinują
jej specyficzne przystosowanie do jej środowiska.”
G.Allport uważał cechy za podstawowe jednostki strukturalne
osobowości. Cechy definiował jako predyspozycje do
reagowania w określony sposób. Uważał, że cechy rzeczywiście
istnieją i są osadzone w systemie neuropsychicznym. Badacz
był przekonany, że cechy wynikają z biologicznych i
fizycznych różnic między ludźmi.
Z kolei R.Cattel podaje bardzo ogólną definicję, z której
wynika, że „Osobowość jest tym, co pozwala przewidzieć, co
dana osoba zrobi w danej sytuacji”. Oznacza to, że celem
badań nad osobowością będzie ustalenie praw określających,
co różni ludzie będą robić we wszelkich rodzajach sytuacji.
Podsumowując, psychologia osobowości wywodzi się z
psychologii społecznej. Z punktu widzenia psychologii
społecznej, osobowość to owoc procesu socjalizacji.
W toku socjalizacji człowiek przyswaja normy zachowania,
scenariusze współdziałania i bogactwo kulturowe. Osobowość
jest całkowicie nabyta.
W psychologii osobowości – osobowość to konstrukt
psychiczny, to również dziedziczność właściwości
psychicznych, to pewne nasze cechy charakterystyczne tylko
dla nas, które różnią nas od innych ludzi.
Elementami osobowości, wyróżnianymi przez poszczególnych
autorów, są: temperament, charakter, intelekt, uzdolnienia,
postawy moralne, systemy nawyków, przekonania i oczekiwania,
emocje, uczucia, potrzeby, mechanizmy obronne, wartości,
energia i siła życiowa jednostki..
Autor: Elżbieta Dybińska
©
Wszelkie prawa zastrzeżone
Bibliografia:
1. Kuzniecowa T.W.: Metodyka nauczania psychologii, Skrypt
akademicki, Jastrzębia Góra 2007
2. Manstead A.S.P., Hewstone M. (red.): Psychologia
społeczna, Wyd. Jacek Santorski & Co, W-wa 1996
3. Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie Żak,
W-wa 2001
4. Siek S.: Wybrane Metody Badania Osobowości, Wyd. Akademii
Teologii Katolickiej, W-wa 1993
5. Sillamy N.: Słownik psychologii, książnica, Katowice 1994
6. Łyssakowska-Wencel B., Wencel J. (red.): Encyklopedia
Psychologii, Fundacja Innowacja, W-wa 1988
7. Gasiul H.: Psychologia osobowości, Difin, W-wa 2006

|