|
Trening twórczego myślenia
Trenowanie twórczego myślenia jest możliwe pod warunkiem, że
nasze myślenie i działanie potraktujemy świadomie tak samo
jak każdy inny, codzienny rodzaj aktywności, np. ćwiczenie
mięśni brzucha czy ćwiczenia pamięci. Wszyscy wiemy, że
myślimy i „używamy” pamięci ale mało osób zdaje sobie sprawę,
że myślimy twórczo.( Nęcka, 2005, str.9) Człowiek żyje w
grupie a twórcze myślenie jest naturalną zdolnością
wszystkich ludzi. Można je rozwijać codziennie, świadomie
podchodząc do rozwiązywania różnych problemów, motywować się
do twórczych działań i wyrabiać w sobie pozytywne postawy
wobec twórczości. Ma to wpływ na realne i pozytywne
podejście do życia (Nęcka, 2005,str.10).
|
|
Trening twórczości należy do dziedziny wiedzy, która nazywa
się heurystyką, opartą na wiedzy z psychologii poznawczej i
społecznej oraz pedagogiki. Są to strategie i metody
rozwiązywania problemów.( Strelau, Doliński, 2008, t.1, str.
474) Celem heurystyki jest spowodowanie by myślenie ludzi
było bardziej wydajne (Nęcka, 2008, str. 13).
Celami trenowania twórczego myślenia są:
1. Rozwijanie umiejętności wyznaczania sobie celów i
budowanie intencji;
2. Rozwijanie i stymulowanie ciekawości poznawczej;
3. Wspomaganie motywacji twórczej;
4. Wzmacnianie zaufania do własnych możliwości;
5. Zachęcanie do podejmowania ryzyka;
6. Wykształcenie nawyku pokonywania własnych ograniczeń;
7. Zwalczanie destruktywnych, szkodliwych przekonań;
8. Ukazywanie możliwości dokonywania wyborów;
9. Rozwój sprawności metapoznawczych; (Nęcka, 2008, str. 21)
Twórcze myślenie jest tym co wszyscy robimy. Za pomocą
naszych myśli i wyobraźni tworzymy z chwili na chwilę nasze
życie. Rzecz w tym, że nie wszyscy jesteśmy świadomi i nie
wiemy w jaki sposób myślimy. Nie przejmujemy się tym jak
myślimy tylko tym co czujemy.
Nasz ból emocjonalny, psychiczny i fizyczny wynika ze
sposobu myślenia, naszych destruktywnych przekonań i braku
panowania nad emocjami.
Zadaniem treningu twórczego myślenia jest pogłębianie
umiejętności wnikliwego postrzegania otaczającego nas świata,
budowanie samoakceptacji, odnalezienie i rozwijanie
indywidualnych uzdolnień. Dokonuje się to podczas zabaw,
które są okazją do innego spojrzenia na życie. Zabawa jest
jedną z form działalności człowieka i uzupełnia naukę i
pracę.
Zajęcia twórczego myślenia są przewidziane dla dzieci,
młodzieży i osób dorosłych. W każdym okresie życia dodają
odwagi aby myśleć i realizować się zgodnie ze swoimi
potrzebami. Przełamują wewnętrzne i zewnętrzne opory.
Przekłada się to na lepsze funkcjonowanie w pracy, w życiu
osobistym.
Twórcze rozwiązywanie zadań ma
swoje zasady (reguły narzucone umysłowi z
zewnątrz) i strategie ( są naturalne , jako indywidualne
sposoby osiągania twórczych celów):
1. Zasada różnorodności
– im więcej różnorodnych pomysłów, tym lepiej. Produkujemy
jak najwięcej pomysłów, bo im więcej pomysłów, tym większa
jest szansa, że pojawi się coś interesującego.
2. Zasada odroczonego
wartościowania – wywodzi się z burzy mózgów.
Polega na odsuwaniu w czasie treningu krytyki i oceny
pomysłów grupowych i indywidualnych.
3. Zasada racjonalnej
irracjonalności – zawiera elementy myślenia
nierealistycznego, życzeniowego, oderwanego od
rzeczywistości. Chodzi o włączenie w proces zmagania się z
problemem elementów myślenia oderwanego od rzeczywistości.
4. Zasada ludyczności
– grupa twórczego myślenia pracując dobrze się bawi. Służy
to pozbyciu się emocjonalnych blokad ograniczających
twórczość. Pozytywny nastrój ułatwia człowiekowi dostęp do
zasobów pamięci, zwiększając jego produktywność
intelektualną.
5. Zasada aktualności
– w czasie treningu koncentrujemy się na teraźniejszości, a
nie na przyszłości czy przeszłości. Ważne jest to, co dzieje
się TU I TERAZ.
Strategie twórczego
rozwiązywania zadań:
1. Strategia wyniku idealnego
– rozwiązujemy problem wyobrażając sobie idealny stan
końcowy już po rozwiązaniu problemu.
2. Strategia zarodka
– ważne jest wymyślenie czegokolwiek, co pełniłoby funkcję „zarodka”
po to aby pokonać różne blokady i przeszkody wewnętrzne już
na wstępie procesu twórczego. Gdy brak jest pomysłów, praca
nad „zarodkiem” daje szansę przezwyciężyć przeszkody.
3. Strategia nadmiaru
– wytwarzanie jak największej liczby pomysłów, skojarzeń,
analogii, pytań itd.
4. Strategia twórczego
oddalenia – chwilowe, całkowicie odwracalne
oddalenie się od sytuacji problemowej, ignorowanie realiów w
jakich jest osadzony problem. Pozwala to na odległe
skojarzenia. Mentalnie „zamykamy za sobą drzwi”. Następnie
powracamy do rzeczywistości. (Nęcka, 2008, str. 15 – 19)
Myślenia doświadczamy codziennie i codziennie możemy uczyć
się pokonywać schematy w myśleniu i szukać oryginalnych
rozwiązań. Dzięki temu poczujemy się osadzeni w
rzeczywistości, a skupianie się na chwili obecnej pozwoli
nam pozbyć się chaosu myślowego i rozproszenia uwagi.
Trenowanie twórczego myślenia poszerza świadomość , swoich
emocji, potrzeb i wartości, którymi
kierujemy się. Pomaga motywować siebie i innych ludzi do
działania, ułatwia nawiązywanie relacji z innymi ludźmi i
podtrzymywania kontaktów. Wspomaga rozwój osobowości,
wzmacnia poczucie sprawczości i własnej
wartości, poprawia samoocenę i uczy empatii.
Jesteśmy twórcami naszego życia. Trenuj sposób myślenia aby
cieszyć się z tego, np.: wymyśl jak
najwięcej przykładów nietypowego wykorzystania szklanki i
sznurowadła.
Dokończ zadanie: Mam odwagę i moc żeby zdobyć wszystko co
zaplanuję.
Postanawiam, że………………………………………………………………………………………………………
i dokonam tego, bo jestem……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
mam…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Życzę dobrej zabawy.
Autor: Elżbieta Dybińska
©
Wszelkie prawa zastrzeżone
|