Ta labilność emocjonalna wynika ze wzmożonej w tym okresie
pobudliwości nerwowej, mającej swoje przyczyny w intensywnym
rozwoju fizycznym, zmianach hormonalnych i małej
umiejętności kontrolowania własnych emocji.
Ponadto emocje negatywne przeżywane przez część młodzieży,
są konsekwencją doświadczanych przez nią różnych wydarzeń
życiowych. Taka niestabilność emocjonalna dość często
utrudnia porozumienie się z młodzieżą, jak również użycie
środków wychowawczych.
W okresie późnej adolescencji (dojrzewania) następuje stabilizacja
emocjonalna, charakteryzująca się uzyskaniem kontroli nad
ekspresją emocji, większą niezależnością od uczuciowej
aprobaty otoczenia i uczuć rodziców.
W okresie adolescencji relacje z rówieśnikami są bardzo
ważne, gdyż stanowią one prototypy późniejszych związków.
Jest to okres poczucia niepewności, zarówno co do „ja”, jak
i własnego miejsca w społeczeństwie. Stąd duża pomoc
rówieśników...
W okresie adolescencji zachodzi proces kształtowania się
celów, wartości, ideałów oraz znalezienie wśród nich miejsca
dla własnego „ja”.
Młody człowiek podejmuje refleksję nad
sobą, prowadzącą do poznawczego tworzenia koncepcji siebie,
czyli Ja zreflektowanego, które w dużym stopniu odwołuje się
do kwestii „jak mnie widzą inni” oraz posiada elementy
samowiedzy, które są wynikiem autorefleksji.
Również w tym
okresie dużego znaczenia nabiera tworzenie się Ja idealnego.
„Dużej rozbieżności między realną a idealną koncepcją siebie
nie można wówczas traktować jako sygnału nieprzystosowania,
lecz jako zjawisko rozwojowe”.
Okres adolescencji jest dla wielu młodych okresem
krytycznym, gdyż dokonują się wtedy przemiany i
przeobrażenia jakościowe, które odgrywają bardzo ważną rolę
w ukierunkowaniu dalszej drogi rozwojowej. Stąd w tym
okresie kluczowe znaczenie przywiązuje się do kryzysu
tożsamości, w którym młody człowiek poszukuje odpowiedzi na
pytanie „kim jestem?”...
Młodzież w wieku adolescencji przeżywa wiele sytuacji
trudnych. Zdaniem M. Tyszkowej o sytuacji trudnej można
mówić wtedy, kiedy układ stosunków między człowiekiem a
otoczeniem charakteryzuje się brakiem równowagi pomiędzy
zadaniami a aktywnością i warunkami życia oraz
właściwościami osoby. Sytuację trudną można pojmować również
„jako układ zewnętrznych bodźców powodujących zakłócenia
czynności lub zagrożenie potrzeb jednostki, jej dążeń czy
cenionych wartości i wywołujących w związku z tym
charakterystyczne zmiany w zachowaniu”.
Życie młodzieży w wielu adolescencji odbywa się głównie w
rodzinie, szkole i w czasie wolnym.
Rodzina może być dla młodego człowieka zarówno źródłem
wsparcia, jak i stresu. Wysoki potencjał napięć i obciążeń
zawierają w sobie różne trudne lub bolesne sytuacje w
rodzinie, takie jak: rozwód rodziców, pojawienie się nowego
członka rodziny, separacja z jednym z opiekunów, zmiana
miejsca zamieszkania, utrata koleżanek i kolegów...
|